Efter turen for 14 dage siden til Enø Camping stod det fast, at det var her vi skulle ned igen. Så da metrologerne havde lovet super vejr denne første weekend i juli så krævede det ikke mange overvejelser før end, at vi tog af sted.

Men hvorfor Enø – og specielt Enø Camping? Først og fremmest ligger pladsen rigtig dejligt mellem by og strand – det giver en god atmosfære og et helt specielt liv i hele området. Dernæst så har pladsen de faciliteter som vi har brug for og de er i ren og flot stand. Sidst men ikke mindst: Så har Tina og Ulf (værtsparret) så behagelig og dejlig måde at være på. De er her, der og alle vegne på pladsen – og altid med et smil og en venlig bemærkning; man kan ikke andet end at føle sig velkommen og værdsat som gæst på pladsen.

Som sagt var vejret med os denne weekend – vi ankom fredag kl. 17:30 i en dejlig kølig bil! Og var lige ved at ryge i brædderne da vi åbnede døren: bagende sol og 28 gr. Fik vores plads og sat vognen og rejst forteltet – mens sveden haglede af os (specielt skal jeg da hilse at sige, at der det var meget varmt at rejse teltstængerne mens teltet var lukket til)! Nå, men efter 5 kvarter var det på plads og så var der ikke andet for end at tage et bad, så man kunne blive lidt menneske igen. Alt imens vi baksede med teltet lå Sophus i skyggen af bilen – det er meget varmt at være en Cairn Terrier…

Aftensmaden havde vi denne gang besluttet os for at vi selv stod for – vi kan vi ikke spise ude på hver tur! Så for at have det lidt nemt havde Kasper hjemmefra marinerede nogle nakkekoteletter, som vi stegte på grillen; dertil vore egne hjemmeavlede kartofler + en salat til. Vi sluttede aftenen med en portion jordbær; ved indkørslen til campingpladsen blev der solgt bær og grønt og det kunne vi selvfølgelig ikke stå for. Så da klokken var kvart over elleve var vi både trætte og mætte og klar til at gå i seng og glædede os til en dejlig weekend på Enø.

Lørdagen blev ikke køligere end fredagen havde været! Tværtimod! I løbet af dagen kravlede temperaturen højere og højere op – uden at være helt sikre, så tror vi at også Enø kom over de 29-30 gr.

Så efter morgenbordet gik vi til stranden med liggetæppe og håndklæder – og en stor paraply som virkede som parasol for Sophus. Vi var på strand kl. 10 – og da var der stadig til at være! Men kl. 12:30 opgav vi da der simpelthen var så mange mennesker at vi nærmest lå i lag! Og da Sophus havde det varmt og ikke rigtig ville i vandet, så valgte vi at gå tilbage til vognen med vores strandtæpper og derefter gå en tur langs med kanalen – vi havde egentlig plan om at finde noget fisk til grillen; men køen til fiskehandleren var så lang så det blev ved tanken! Så tilbage ved vognen hvor vi slappede af resten af eftermiddagen (og Sophus fandt skygge ved naboens vogn)!

Da jeg havde min cykel med blev det mig som måtte en tur op til Super-Spar for at se efter noget til grillen. Foran Spar forretningen står en slagter og sælge kød; så aftensmaden blev to fine stykker kød af kalveinderlår, som blev stegt på grillen – igen med nye kartofler af egen avl og en salat.

Om aftenen gik vi en tur på Enø siden af kanalen og ned til den bådehavn, som ligger på indvendig siden af broen. En rigtig hyggelig tur i et super aftensvejr – kl. 9 om aftenen var der stadig rigtig mange mennesker på stranden og ved alle restauranterne/caféer; det er lige netop det som gør at vi syntes her er så skønt at være: Her er miljø!

Søndag var vi lidt spændte på om metrologerne havde ret i, at tordenvejret og regnen holdt sig vest for os (læs: Blev i Jylland)! Det gjorde det, selvom det ved 9 tiden om morgenen så noget mørkt ud lige vest for os. Men det holdt tørt og vi fik pakket teltet sammen i tørvejr – og nu har vi helt styr på det; tror faktisk kun det tog os godt 30 minutter at pakke det sammen. Så vi sad lidt på en stol foran vognen med en kop kaffe inden vi spændte for og forlod pladsen kl. 11.

En super weekend, med et vejr som siger spar-to – kan vi bare få lidt af det når vi kommer igen til august for så at være her en uge; for øvrigt sammen med Kaspers forældre, som også tager turen til Enø på vores opfordring. Til den tid vil vi en tur med turbåden ind til Næstved af kanalen og også ind og se området omkring Gavnø Slot.