Årets sidste campingtur for vores vedkommende går til TopCamp Henne Strand. Flemming og Vera har rost pladsen meget og kommer der flere gange om året og nu er vi så blevet lokket over til Vesterhavet. Vejrudsigten for den kommende uge ser helt fantastisk ud – de første 3-4 dage er der meldt næsten ingen vind og temperaturer omkring 12-15 gr. så vi glæder os til komme på tur.

Lørdag d. 9. oktober 2010
Vi lod vækkeuret være slået til, så kl. 6:15 stod vi op – vi kunne jo ligeså godt komme af sted i god tid. Vi havde jo også i de sidste uger været lidt spændte på hvordan Kaspers fødder ville have når vi skulle af sted, efter at han forstuvede venstre fod kraftig og brækkede storetåen på højre fod for 4 uger siden – men det går fremad om end han dog har lidt ondt i specielt venstre fod når den bliver belastet, men som han siger det skal arbejdes væk!
Morgenmanden blev klaret, Sophus blev luftet og det sidste pakket i vognen og så var vi klar til at køre ca. 8:30. En fordel ved at køre så tidlig på dagen er at trafikken glider uden problemer – og da der samtidig var en let brise fra øst fik vi medvind da vi nåede vestmotorvejen ved Køge. Vi kørte uden stop til rastepladsen ved Harte Nord – hvor Anders havde lovet at aflevere nogle telefoner til personalet på Monarch; til gengæld fik vi så to krus kaffe at køre videre på! Til gengæld oplevede vi trafikken da vi forlod motorvejen for at fortsætte mod Varde og Henne Strand! Køen ned til motorvejen var vel ml. 2-3 km. af fortrinsvis tyske biler – det er skiftedag på vestkysten!
Vi ankom til Henne Strand Camping lidt i et. Flemming og Vera var kommet et times tid tidligere og var i gang med at stille op (vinterteltet!!!) Vi fik vognen på plads og gik derefter straks i gang med at sætte vores fortelt op; efter ca. 5 kvarter stod det – mens naboen stadig kæmpede en del med vinterteltet! Nå – men efter lidt hjælp lykkedes det og vi kunne sige pænt velkommen til hinanden med en ”Enkelt” inden vi gik en tur rundt på pladsen og ned til stranden – vejret er helt fantastisk for årstiden og stemningen er som på en sommerdag med et fantastisk leben i hele Henne Strand.
Aftensmaden var en ribeye med bagt kartoffel, salat og rødvin som vi hyggede os med i vores telt. Varmen holdt vi fint med gasovnen på trods af, at det er helt stjerneklart og dermed kølige aftener – til gengæld er der stort set ikke en vind som rør sig. Nu er vi så klar til at gå i seng og få en god nats søvn.

Søndag d. 10. oktober 2010
Dagen startede for Sophus’ vedkommende til normal tid (d.v.s. kl. 06:15) hvor han ville have noget morgenmad. Det kræver dog ikke mere end at han før lidt af tørfoderet og derefter går direkte tilbage i seng! Så omkring halv otte stod vi op til en flot morgen med sol og næsten helt vindstille.
Som beboer på campingpladsen har man gratis adgang til svømmehallen ml. 8:30 og 10 – så den står på morgensvømning inden vi er tilbage i forteltet til morgenmad.
I dag kommer Kaspers onkel og tante (Anders og Margit) til frokost – det er nu helt utroligt hvad Vera kan hive frem fra diverse køletasker o.l. Vi havde en rigtig hyggelig eftermiddag i noget af det flotteste efterårsvejr man kan få på disse breddegrader – det er ikke ret tit man kan sidde ude under åben himmel og drikke eftermiddagskaffe med kun en almindelig langærmet trøje på. Anders og Margit forlod os sidst på eftermiddagen – Anders skal på (endnu) en ”mission” til baltikum, med afgang fra Billund her til aften; og når han så kommer hjem igen tager de begge på 6 ugers efterårstur til Gran Canaria (nej; vi er ikke spor misundelige!).
I stedet for aftensmad stod det på en tur til stranden og en is inden det til aften blev til afslapning i vognen med ugens afsnit af ”Borgen”.

Mandag d. 11. oktober 2010
Sophus er gået i camping-mode! Oplevelserne og alle de nye indtryk gør at han i dag sov til kl. 7 inden han gjorde mine til at ville stå op! Vi er ikke helt sikre på at han syntes camping er afslappende.
Efter morgensvømning og –mad havde vi besluttet os for en tur rundt i omegnen: Vejers Strand, Blåvand m.m. Vejret er stadig helt stille, hvilket så til gengæld betyder at disen har svært ved at blive brændt væk.
Vi kørte gennem militærets øvelsesterræn ved Oksbøl – var omkring Hans-Kristians (Kaspers fætter) Spar forretning i Vejers og et smut nede på stranden. Derefter kørte vi til Blåvand; sjældent har vi oplevet så mange mennesker gående i gaderne; igen talte langt de fleste tysk! Vi så lidt på de forskellige (turist-)forretninger inden vi besluttede os for at gå ind på en restaurant (Aqua Blue – Italiensk spisehus/-pizzeria). Det er to sicilianske brødre som ejer stedet. Vi fik hver en pizza, som de lave fra bunden – det smagte bare super godt!
Godt mætte satte vi kursen hjem til campingpladsen – og først her til eftermiddag (kl. 14:45) fik solen brændt disen væk. Da sigtbarheden nu var meget bedre kunne vi rigtig se dyrevildtet i terrænet i Oksbøl.
Resten af dagen stod det på afslapning og eftermiddagskaffe i det fine efterårsvejr – vi har indtil videre været rigtig heldige med vejret! Til aften tryllede Vera nok en middag frem fra gemmerne: Lammekølle. Den blev lagt i en stegepose med kartoffelskiver i bunden og derefter fik den godt 1½ time i ovnen; hertil en tomatsalat og tzatziki og vin!

Tirsdag d. 12. oktober 2010
I dag måtte vi vække Sophus! Han stod ikke op før end kl. 7:30! Men op det skal han da, når der er morgenmad – og vi skulle også lige ud på morgenturen inden det galt vores obligatoriske morgensvømning. Vi skulle jo også lige tjekke om Mikkel Ræv havde været ved Flemming og Veras vogn; lammekøllen med resterne af kødet var blevet lagt i fadet bag vognen – og jo: fadet var slikket og der var ingen sport af lammekøllen!
Efter morgenmaden kørte vi en tur til Nørre Nebel og Bork Havn. I Bork så vi bl.a. Anders og Margits motorbåd samt gik en tur på havnen – selvom det er længere mod nord at Hans Kirks ”Fiskerne” foregår, så var det ikke svært at fornemme den stemning som bogen beskriver, specielt ikke når en ældre fisker er ved at fylde rødspætter i et hyttefad. Her lever man i pagt med og af naturen og det storbyliv, som vi ellers er en del af til dagligt, er pludselig meget langt væk; her er det helt andre ting som er vigtige!
Til aften var vi inviteret til aftenskaffe hos Hans-Kristian og Eva i Nørre Nebel. Eva havde rigtig været i gang med to forskellige slags boller og pæretærte; så mens landskampen kørte i baggrunden fik vi rigeligt at spise. Hans-Kristian bød også på smagsprøver af hans produktion af øl; det er blevet en hel ”industri” for ham og han er i da en af dem, der har det største udvalg i humler, samgsstoffer, maskiner m.m. – alt sammen noget han sælger enten direkte i forretningen i Vejers eller via nettet (http://www.beerkits.dk).
Da klokken var blevet godt over ti måtte vi bryde op – vi skulle jo være tilbage på pladsen i Henne Strand inden "spærretid" klokken elleve.

Onsdag d. 13. oktober 2010
Nok en omgang svømning kl. 8:30 og derefter til bageren efter morgenbrød. Vejret er stadig helt fantastisk med masser af sol og ingen vind.
Vi ville ikke det helt store i dag – det er trods alt ferie – så vi havde besluttet os for en tur til Esbjerg for at tjekke mindst en af de lokale campingvognsforhandlere. Det blev til Esbjerg Caravan Center hvor vi fik brugt lidt penge på en ny gasvarmer til forteltet da vi ikke var helt tilfredse med den vi havde købt i Harald Nyborg. Så valget faldt på en model med indbygget blæser og el-varme. Samtidig købte vi også 4 bukke, som skal understøtte vognen i vinter – så behøver Familien Bonde ikke rykke rundt med vogne 1 gang om måneden for at undgå ”skæve” hjul!
På turen tilbage kørte vi via Hjerting og var lige inde for at se Hjerting Kirke. En meget speciel ny kirke – der blev ikke taget nogen billeder, da vi ikke havde kameraet med, men på nettet er der masser af information, bl.a. http://www.hjertingkirke.dk!
Ovenpå gårsdagens boller og kager ville vi nøjes med et let aftensmåltid med bl.a. resterne fra søndagens frokost m.m. Så vi hyggede os i vores fortelt (med den nye gasvarmer – den er effektiv). Vi kunne samtidig godt mærke på vejret at nu var der en omskiftning i gang; vejrudsigten havde også talt om at det skulle blive overskuet og der ville komme vind, men det er trods alt også forventeligt her næsten midt i oktober.

Torsdag d. 14. oktober 2010
Selvom vi ligger godt i læ så kunne vi godt mærke at vinde tog til i løbet af natten. Fra vindstille i de første 4 dage kom der en luft inde fra nord-nord-vest, til morgen var den steget til godt 10 m/s så det ruskede noget i fortelt og vogn når vindstødene kom. Det er dog ikke noget som har betydning for teltet, da det står perfekt (og stormbåndet er monteret) – men alligevel går det et par timer af nattesøvnen med at lytte efter de forskellige lyde. Kun Sophus lader sig ikke påvirker – han snork bobler til langt ud på morgenen! Til gengæld er det jo så ekstra godt at få svømmet en tur og få søvnen ud af kroppen.
Vi ville besøge den lokale glaskunstner i Henne By; vi fandt dog ikke lige noget som vi manglede! Så efter et kort besøg valgte vi at tage turen langs med kysten op til Hvide Sande. Det blæste godt ind fra kysten – men vi gik en tur rundt i byen og Kasper kunne ikke lade være: Han købte en sweater i ægte norsk uld – jeg tror han var blevet misundelig på min som jeg købte i gårdbutikken i Karrebæk i sommer!
På turen tilbage gjorde vi holdt ved brugsen i Nørre Nebel for at købe ind til aftensmaden; det blev til hakkebøf med kartofler og bacon; Flemming sørgede for rødvinen ved at købe en 3 liters bag-in-box!
Der har hele dagen været en god vind fra nord-vest, som dog her til aften er ved at aftage en smule; så vi håber på en rolig nats søvn, hvor vi ikke bliver forstyrret af ryk og rusk i vogn og telt!

Fredag d. 15. oktober 2010
Morgenritualet er det samme: Sophus sover længe, så nu begynder det at blive lidt presset i tiden når han både skal spise og luftes inden vi kl. 8:30 går til morgensvømning!
Efter morgenmaden og opvasken tog Kasper, Sophus og jeg en tur til stranden selvom det var begyndt at regne; der var ikke andet for end at tage regnsættet på! Det var skønt at se Sophus styrte rundt på stranden – han nyder når han får lov til at løbe uden line. Fire gange skulle han hen under en drage, som en tysk familie havde sat op; lidt ligesom når han tror han kan fange en fugl oppe i luften. Men selvom han løber 100 meter væk fra os, så kommer han tilbage i fuld firspring hver gang – han ved godt hvor han hører til. Efter en god halv times tid – i regn – på stranden gik vi tilbage til bilen og retur til campingpladsen. En sådan tur, hvor Sophus får brugt nogle kræfter, gør han tager en slapper de næste timer…
Da regnen holdt en pause om eftermiddagen gik vi en tur gennem Henne Strand og så på de forskellige butikker. Flemming og Vera var på en lille eftermiddagstur i bilen for at tanke den inden turen hjem lørdag – samtidig købte de så ind til aftensmaden, som i dag kom til at så på kylligebryster med pesto og bacon, hertil kartofler og en salat. Så mens en stille aftenregn faldt udenfor sad vi i forteltet og hyggede os denne sidste aften på Henne Strand.

Lørdag d. 16. oktober 2010
Vejrudsigter er ikke hvad de har været! Det skulle have stoppet med at regne allerede i går aftes ved otte tiden og derefter skulle der være kommet noget vind (5-7 m/s)! Intet holdt stik. Regnen stoppede først lidt efter midnat og vind kom der ikke meget; i stedet blev det helt klart og temperaturen faldt til under frysepunktet, så det var masser af fugt og frost på teltet.
Nå, men vi tog den nu med ro, for det var som sagt helt klart – der var ikke andet at gøre end at vente på at solen fik lidt magt. Vi sprang morgensvømningen over i dag og nøjedes med et bad – så vi hyggede med morgenmaden allerede kl. 8:30 inden vi begyndte at pakke tingene sammen. Solen fik heldigvis så meget magt og der kom en let brise, så teltet blev pakket helt tørt sammen og klokken tolv satte vi så kursen mod Haderslev, hvor campingvognen blev tømt og rengjort ind- og udvendigt; den overvintre i maskinhuset hos Kaspers søster. Det er rart at have den mulighed.
Slut på en dejlig ferie, hvor vi virkelig har haft vejret med os – og nå ja, vi sluttede så af med ålegilde hos Flemming og Vera og resten af familien inden vi søndag formiddag returnerede til Hvidovre!